-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:34962 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

آيه شريفه، يوم ينفخُ في الصور، چند مرتبه در قرآن آمده و داراي چه پيامي است و قرآن از چند نفخ خبر مي​دهد؟

اين تعبير چهار بار در قرآن مجيد در آيات 73 انعام و 102 طه و 87 نمل و 18 نبأ آمده است، در نخستين آيه مي​فرمايد [در آن روز كه در صور دميده مي​شود حكومت از آن اوست] «وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ في الصُّورِ».

و در آيه دوم مي​فرمايد [اين مجازاتها در آن روز واقع مي​شود كه در صور دميده خواهد شد، و مجرمان را با بدنهاي كبود در آن روز گردآوري مي​كنيم] «يَوْمَ يُنْفَخُ في الصُّورِ وَنَحْشُرُ الْمُجْرِميْنَ يَوْمَئِذٍ زُرْقاً».

و در آيه سوم مي​فرمايد [به خاطر بياوريد آن روز را كه در صور دميده مي​شود، و تمام كساني كه در آسمانها و زمين هستند در وحشت فرو مي​روند، مگر كساني كه خدا بخواهد] «وَيَوْمَ يُنْفَخُ في الصُّورِ فَفَزِعَ مَنْ فِي السَّمواتِ وَمَنْ فِي الْأرْضِ اِلا مَنْ شاءَ الله».

و در آيه چهارم مي​فرمايد [همان روز كه در صور دميده مي​شود و شما فوج فوج وارد محشر مي​شويد] «يَوْمَ يُنْفَخُ في الصُّورِ فَتَأْتُونَ اَفْواجاً».

قرآن مجيد از دو نفخ صور خبر مي​دهد در نفخه اول همه موجودات زنده زمين و آسمان مي​ميرند، و در نفخ دوم كه نفخه حيات است همگي زنده و آماده براي حساب و كتاب مي​شوند ولي آيات چهارگانه فوق همه يا غالباً مربوط به نفخ دوم يعني نفخ حيات در قيامت است.

در هر صورت اين توصيف قرآن از قيامت، حوادث زيادي را كه در آغاز آن روز واقع مي​شود در نظرها مجسم مي​كند، و اين تعبير از تعبيرهاي بسيار پرمعني است كه حوادث سخت و وحشتناك آن روز را از مقابل چشم دل عبور مي​دهد و او را آگاه مي​سازد.

براي اينكه بدانيم اين تعبير چه محتوائي در بر دارد به يك حديث از پيغمبر ا كرم (ص) كه در ذيل آيه چهارم (آيه 18نبأ روايت شده، و تنها به گوشه اي از اين حوادث اشاره مي كند ياد آور مي شويم

«معاذ بن جبل» مي​گويد از رسول خدا(ص) تفسير آيه «يَوْمَ يُنْفَخٌ في الصُّورِ فَتَأْتُونَ اَفْواجاً» را پرسيدم، پيامبر(ص) فرمود از مطلب بزرگي سئوال كردي، سپس سيلاب اشك از چشمان مباركش جاري شد، و فرمود «اين افواجي كه به هنگام نفخ صور وارد محشر مي​شوند ده گروه از امت من هستند كه خداوند آنها را از جماعات مسلمين جدا مي​سازد گروهي به صورت بوزينگان هستند ـ آنها كه در ميان مردم سخن چيني و جاسوسي مي​كنند، گروه ديگري به صورت خوكها خواهند بود ـ آنها كه اهل اموال حرامند ـ گروهي را با پاهايشان آويزان مي​كنند ـ آنها كه رباخوارند ـ گروه ديگري نابينايند ـ آنها كه در قضاوت ستم مي​كنند ـ و گروهي كر و لال وارد محشر مي​شوند، آنها كساني هستند كه در اعمالشان گرفتار عُجبند، گروه ديگري زبانهايشان را به دندان مي​جوند، آنها دانشمندان و سخن گوياني هستند كه گفتارشان از اعمالشان جدا است! و گروهي دست و پا بريده وارد مي​شوند، و آنها آزار دهندگان همسايگانند، و گروهي را بر شاخه​هاي آتش دوزخ به دار مي​آويزند، و آنها خبر چينان ميان مردم، و سلاطين ظالمند، و گروهي بدبوتر از مردارند، و آنها كساني هستند كه در اين دنيا در شهوات غرقند و حق الله را از اموالشان نمي​پردازند، و بالاخره گروهي لباسهاي آلوده به قطران (قطران ماده قابل اشتعال است) كه به تنهايشان چسبيده در تن دارند و آنها اهل كبر و غرورند»!





پيام قرآن ج 5

ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.